Menu

Online check-in: Wat wordt hiermee bedoeld?

Online check-in: Wat wordt hiermee bedoeld?

Online check-in is inchecken via het Internet. Een alternatieve optie is inchecken op de luchthaven.

Let op! Indien u een ticket geboekt heeft bij de populaire luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Wizz Air of easyJet dan loont het zich om online in te checken. Voor deze airlines geldt een toeslag om in te checken op de luchthaven.

Wat is inchecken en waarom moet dit worden gedaan?

Elke passagier moet een instapkaart hebben om plaats te mogen nemen in het vliegtuig (een boekingsbevestiging is niet genoeg!). Als u incheckt, wordt er een instapkaart (boarding pass) gegenereerd. Er zijn 2 mogelijkheden om in te checken:

  • Online - met behulp van een online formulier; na het invoeren van de vereiste gegevens wordt er een instapkaart gegenereerd. Deze instapkaart moet u afdrukken en meenemen naar de luchthaven. (de details voor het online inchecken worden later in het artikel besproken).
  • Op de luchthaven - bij de check-in balie van de luchtvaartmaatschappij of bij de self-service check-in (automaat) - in dit geval wordt de instapkaart afgedrukt door de medewerker van de luchtvaartmaatschappij of door de automaat (meer informatie over inchecken op de luchthaven kunt u later in het artikel terugvinden).

Elke passagier heeft één instapkaart ingevuld met de gegevens, die door de luchtvaartmaatschappij bepaald zijn. Welke gegevens dit zijn, wordt door de luchtvaartmaatschappij bepaald en zijn vaak afhankelijk van de route, die gevlogen wordt; deze staan weer in verband met de visumvereisten, die zijn vastgesteld door het land van aankomst. Meestal moet u bij het inchecken uw naam, type document (ID-kaart, paspoort) en documentnummer opgeven. Vaak moet ook nog de nationaliteit, geboortedatum, datum van afgifte en de datum tot wanneer het document geldig is, worden opgegeven. Belangrijk is, dat dit goed ingevoerd wordt; deze gegevens worden gecontroleerd bij de veiligheidscontrole.

In geval van het niet naleven van bovengenoemde stappen, kunt u de veiligheidscontrole niet doorkomen. Bovendien wordt tijdens het inchecken een zitplaats in het vliegtuig toegewezen. Uw stoelnummer kunt u terugvinden op de gegenereerde instapkaart.

Is het nodig om uw persoonlijke gegevens te verstrekken tijdens het inchecken? Ja, dit is noodzakelijk. Tijdens het reserveren van uw vliegticket, moet u uw voornaam, achternaam, geboortedatum en contactgegevens opgeven. De instapkaart bevat nog wat meer gedetailleerde informatie. Dit heeft alles te maken met de veiligheidsvoorschriften.

De vereiste data, die nodig is op het moment van het aanschaffen van uw vliegticket en uw vlucht, kan tussentijds wijzigen (de geldigheid van uw paspoort kan bijvoorbeeld verlopen zijn en uw nieuwe document wordt uitgegeven met een ander documentnummer). Dit is de reden, waarom u pas kort voor vertrek kan inchecken. In het geval van online inchecken is dit pas een paar dagen voor vertrek mogelijk.

Let op! Elke passagier moet zijn eigen instapkaart hebben, die ingevuld is met de vereiste gegevens. Daarnaast moet de passagier een paspoort of identiteitsbewijs laten zien, waarmee zijn of haar identiteit bevestigd kan worden.

Wanneer start het online inchecken bij de luchtvaartmaatschappij?

Het tijdstip van de start en einde van het online inchecken wordt door elke luchtvaartmaatschappij afzonderlijk bepaald. Bijvoorbeeld:

  • easyJet maakt online inchecken mogelijk vanaf 30 dagen tot 2 uur voor vertrek,
  • Ryanair maakt inchecken mogelijk vanaf 24 tot 2 uur voor vertrek (vanaf 60 dagen voor vertrek in het geval van stoelreserveringen),
  • Wizz Air maakt online inchecken mogelijk vanaf 30 dagen (als er een stoel is gereserveerd) of vanaf 48 uur (als er geen stoel is gereserveerd) tot 3 uur voor het geplande vertrek.

Andere luchtvaartmaatschappijen, waar online inchecken mogelijk is:

  • Air Baltic - vanaf 5 dagen voor vertrek tot sluiting van de check-in balie op de luchthaven.
  • Alitalia (alleen van toepassing op het Light-tarief!) - van 24 tot 2 uur voor de vertrektijd van uw vlucht.
  • Ukraine International Airlines - vanaf 48 uur (uitgezonderd zijn vluchten vanaf Amsterdam, de route Kiev - Brussel en chartervluchten – hiervoor geldt vanaf 24 uur. Bij vertrek vanuit Brussel, Genève of Zürich kan online ingecheckt worden vanaf 18 uur voor vertrek. Online inchecken kan tot 1 uur voor de vertrektijd van uw vlucht (behalve voor vluchten vanuit Tel Aviv en Zaporizja; hiervoor geldt, dat er online ingecheckt kan worden tot 3 uur voor de vertrektijd van uw vlucht). Online inchecken is gratis, alleen voor de routes Kiev – Riga en Riga – Kiev moet betaald worden.
  • Vanaf 1 oktober 2017 moeten passagiers op alle UIA-vluchten, met uitzondering van intercontinentale vluchten en vluchten vanuit Klaipėda, een extra vergoeding betalen voor inchecken op de luchthaven!
  • AirAsia (uitgezonderd vluchten van en naar de Verenigde Staten) - van 14 dagen tot 4 uur voor vertrek (voor AirAsia X) of tot 1 uur voor vertrek (AirAsia).
  • Spirit Airlines - van 24 uur tot 1 uur voor vertrek.
  • Jet2.com - van 28 dagen tot 5 uur voor vertrek.
  • El Al - van 24 uur tot 3 uur voor vertrek.

Voor luchtvaartmaatschappijen, die hierboven niet genoemd zijn, geldt, dat er standaard ingecheckt wordt op de luchthaven. Na het inchecken (uiterlijk 2 uur voor vertrek) ontvangt de passagier de instapkaart gratis.

Hoe ziet het online check-in proces met eSky eruit?

Let op! Als u al een Ryanair-vliegticket heeft of wilt boeken, ga dan direct naar deze pagina.

Wanneer kunnen klanten van eSky inchecken? De passagier ontvangt een e-mail met zijn elektronisch ticket en een link om in te checken. Hiermee kunt u alle gegevens invoeren die nodig zijn om in te checken voordat de luchtvaartmaatschappij het online inchecken activeert (meestal 2-4 dagen voor de vertrektijd). Onze consultants zullen dit proces afronden namens de passagier die de check-in procedure online is begonnen, of het hele proces zal automatisch uitgevoerd worden. Waarschuwing! Online inchecken is wellicht niet mogelijk als u uw gegevens later dan 48 uur voor vertrek indient. Instapkaarten worden per e-mail verzonden naar het opgegeven adres dat bij de reservering is gebruikt om te printen, niet eerder dan 48 uur en niet later dan 8 uur voor de geplande vertrektijd.

Als de reis uit meerdere vluchten bestaat, worden de instapkaarten in afzonderlijke e-mails verzonden - 48 tot 8 uur voordat elke vlucht begint.

Let op! De online check-in service via eSky is beschikbaar voor vluchten, die worden uitgevoerd door een aantal populaire luchtvaartmaatschappijen. De dienst kan worden toegevoegd aan het winkelwagentje tijdens het maken van een vliegticketreservering.

Hoe ziet de online check-in van Ryanair eruit op eSky?

In het geval dat u de Online Check-in service aanschaft tijdens het boeken van vliegtickets, is het online check-in proces hetzelfde als hierboven. Na het invoeren van de gegevens en het starten van het inchecken door de luchtvaartmaatschappij, doorlopen wij namens u het online check-in proces en sturen wij de instapkaarten naar uw e-mailadres. De instapkaarten moeten worden uitgeprint voordat u naar de luchthaven gaat. Let op! In dit geval kunt u dus ook informatie over uw boeking rechtstreeks van de luchtvaartmaatschappij op uw e-mailadres ontvangen. We raden u echter aan om alleen de berichten over het inchecken te volgen die u van eSky ontvangt.

Als u niet de Online Check-in service op eSky aanschaft, moet u rechtstreeks inchecken via de luchtvaartmaatschappij zelf. Om dit te doen, moet u naar de website van de luchtvaartmaatschappij gaan, inloggen met het e-mailadres dat is opgegeven bij het boeken van het ticket op eSky en vervolgens het check-in formulier invullen. Houd er rekening mee dat inchecken pas mogelijk is na het start van het check-in proces door de luchtvaartmaatschappij (voor Ryanair is dit mogelijk van 24 uur tot 2 uur voor vertrek)! Instapkaarten kunnen worden gebruikt in overeenstemming met de instructies op de website van de luchtvaartmaatschappij.

Houd er rekening mee dat u in dit geval alle vluchtinformatie, evenals check-in en schemawijzigingen, alleen van de luchtvaartmaatschappij ontvangt!

Wanneer ontvangt u uw instapkaarten van eSky?

  • Wizz Air - de instapkaart wordt 48 tot 8 uur voor vertrek per e-mail verzonden,
  • easyJet - de instapkaart wordt 48 tot 8 uur voor vertrek per e-mail verzonden of op de luchthaven afgegeven (wij informeren u hierover per e-mail),
  • Blue Air - de instapkaart wordt 48 tot 8 uur voor vertrek per e-mail verzonden,
  • Ryanair - alleen bij aanschaf van de extra service, Online Check-in met eSky: uw instapkaart wordt 24 tot 8 uur voor vertrek per e-mail verzonden.

Let op dat instapkaarten alleen worden verzonden als u alle benodigde gegevens voor het online inchecken heeft verstrekt die de luchtvaartmaatschappij nodig heeft!

Moet u uw instapkaart uitprinten?

Ja, vanwege de vereisten van de luchtvaartmaatschappij moet de gegenereerde instapkaart worden uitgeprint. De instapkaart kan direct, nadat u deze op uw e-mailadres heeft ontvangen, worden afgedrukt. Een andere mogelijkheid is om deze op te slaan op bijvoorbeeld een USB-stick, smartphone of een andere vorm van draagbaar geheugen om deze vervolgens op een later tijdstip af te drukken. Zorg er wel voor, dat u de instapkaart afdrukt voor u de beveiligings- of paspoortcontrole passeert. De afgedrukte instapkaart moet naar de luchthaven worden meegenomen met daarnaast het identiteitsbewijs of paspoort, die gebruikt is voor het inchecken. Het niet kunnen tonen van een identiteitsbewijs of paspoort kan leiden tot hoge boetes of in het ergste geval zal u de toegang aan boord geweigerd worden.

Ik kan niet inchecken. Wat moet ik doen?

  • Controleer of u een nieuw vluchtschema met een nieuwe inchecklink heeft ontvangen op uw e-mailadres.
  • Indien de boeking voor een grotere groep is, check dan niet meer dan een paar passagiers tegelijk in. Als u teveel passagiers tegelijk incheckt en het duurt te lang om alle gegevens in te voeren (Document data), kan het voorkomen, dat de sessie beëindigd wordt. Dit heeft te maken met de beveiliging van uw gegevens.

Data veranderen na het inchecken

Nadat u online hebt ingecheckt, kunt u bij Ryanair, Wizz Air en easyJet nog steeds uw vluchtdatum of de passagiersnaam wijzigen. Deze service wordt extra betaald per passagier per vlucht, volgens de prijslijst van de luchtvaartmaatschappij. Na het heropenen van het ticket kunnen passagiers wijzigingen aanbrengen in overeenstemming met de reglementen van de luchtvaartmaatschappij en de mogelijke vergoedingen, die hiervoor gelden. Er zijn beperkingen op de termijn, die het mogelijk maken om gegevens te wijzigen.

Let op! Passagiers, die reizen met ingecheckte bagage en de online check-in service gebruiken, moeten nog steeds hun bagage afgeven bij de incheckbalie op de luchthaven.


Onthouden!

  • Na het online inchecken zijn wijzigingen aan het ticket niet langer mogelijk (behalve bij Ryanair, Wizz Air en easyJet).
  • Op de luchthaven moeten alle passagiers hun afgedrukte instapkaart bij zich hebben.
  • Instapkaarten kunnen in zwart/wit worden afgedrukt.
  • Elke instapkaart moet op een aparte pagina worden afgedrukt, zodat één zijde onbedrukt blijft (dus enkelzijdig).
  • Op de luchthaven moeten passagiers dezelfde identiteitsdocumenten bij zich hebben, die ook gebruikt zijn bij het online inchecken.

Tips en suggesties in dit artikel en gerelateerde artikelen zijn uitsluitend informatief en als hulp bedoeld en kunnen geen grondslag vormen voor een claim jegens eSky.nl.

Heeft u in dit artikel de informatie gevonden waarnaar u op zoek was? Ja | Nee
Mijn mening over dit artikel:
Bedankt voor uw mening!